Wladimir Klitschko berhenti daripada tinju

By August 3, 2017



5/5 - (1 vote)

Wladimir-Klitschko-Boxing

Bekas juara dunia heavyweight, Wladimir Klitschko telah mengumumkan persaraannya daripada tinju, menamatkan kemungkinan pertarungan semula dengan Anthony Joshua.

Petinju Ukraine itu menjadi juara bertahan heavyweight kedua paling lama sepanjang zaman semasa kerjayanya sebelum kehilangan gelarannya kepada Tyson Fury pada tahun 2015.

Beliau dijangka cuba menyandang gelaran dunia sekali lagi dalam pertarungan semula dengan Joshua pada tahun ini.

Klitschko dihentikan pada pusingan ke-11 menentang petinju Britain tersebut di Wembley pada bulan Mei dan kekalahan itu menandakan berakhirnya kerjaya cemerlang beliau, namun petinju berusia 41 tahun itu tidak menyesal akan keluar dalam kekalahan.

Kenyataan daripada Klitschko: “Saya sengaja mengambil beberapa minggu untuk membuat keputusan saya, untuk memastikan saya mempunyai jarak yang cukup dengan pertarungan di Stadium Wembley itu.

“Sebagai seorang peninju amatur dan profesional, saya telah mencapai semua yang saya impikan, dan sekarang saya ingin memulakan kerjaya kedua selepas sukan.

“Saya tidak pernah membayangkan saya akan mempunyai kerjaya tinju yang panjang dan sangat berjaya. Saya sangat berterima kasih untuk ini. Terima kasih kepada semua yang sentiasa menyokong saya, terutamanya keluarga saya, pasukan saya dan peminat-peminat saya.”

Klitschko dan Joshua telah dijadualkan untuk bertemu semula pada bulan November oleh promoter keduanya, Eddie Hearn, dan sekarang masih belum diketahui sama ada pemegang WBA, IBF dan IBO itu akan bertarung lagi tahun ini, walaupun sekarang beliau harus menghadapi pencabar mandatory, Kubrat Pulev, sebelum 2 Disember atau menerima risiko untuk tali pinggang IBFnya dilucutkan.

Terdapat pertarungan menarik antara Floyd Mayweather dan bintang UFC, Conor McGregor ditunggu oleh para peminat dalam bulan ini, Mayweather terletak pada odds 1.14 pilihan dan odds McGregor 5.50.