Lewis Hamilton masih berdegil dalam mengejar kejuaraan

By May 30, 2017



Rate this post

Lewis-Hamilton-F1-World-Championship

Pemandu Mercedes, Lewis Hamilton tetap yakin dia dapat memenangi Kejohanan Dunia tahun ini meskipun menghadapi kesukaran di Monaco Grand Prix.

Pemandu berasal dari Britain itu tidak pernah berjaya untuk mendapatkan sesuatu dan berlumba di Monte Carlo, gagal untuk melepasi Q2 dalam kelayakan sebelum menduduki tempat ketujuh dalam perlumbaan dengan bermula di posisi ke-13 pada grid.

Lebih teruk lagi bagi Hamilton, pendahulu keseluruhan Sebastian Vettel dari Ferrari meraih kemenangan perlumbaannya yang ketiga dalam kempen tersebut dan membuka jurang 25 mata di tangga teratas carta.

Meskipun beliau bergelut di Monaco, Hamilton masih berkeras mengenai peluangnya untuk meraih gelaran dunia keempat, terutamanya jika Mercedes dapat menyelesaikan isu-isu berkaitan kereta F1 W08 EQ Power+ mereka.

“Perlumbaan belum berakhir. Ia adalah marathon bukan sprint,” kata Hamilton kepada Sky Sports News HQ.

“Kita boleh melakukannya dan meneruskan. Kereta itu masih susah untuk ditangani dan berada di tempat yang tidak sepatutnya. Banyak analisis akan dilakukan ke atas kereta itu dalam tempoh dua minggu akan datang.”

Hamilton berharap untuk kembali mencabar di bahagian teratas grid apabila Formula 1 berlangsung di Montreal untuk Grand Prix Kanada bulan depan.

Pemandu berusia 32 tahun itu telah menikmati kejayaan di Circuit Gilles Villeneuve, memenangi lima acara di sana, termasuk dalam setiap perlumbaan dalam dua tahun yang lalu.

Satu lagi kemenangan tahun ini boleh membantu Hamilton meraih gelaran. Beliau terletak pada odds 2.25 untuk menuntut kemenangan Kejohanan Dunia, dan Vettel tersedia pada 1.67.